אסטרטגיות השקעה בתעודות סל (ETF)

אסטרטגיות השקעה בתעודת סל הולכות וצוברות תאוצה עם מגוון רחב של אפשרויות. בחרתי לעקוב אחר 8 אסטרטגיות עיקריות המבוססות על שילוב של שינויי מגמה ומומנטום. אסטרטגיות אלה מבוססות על כללים כמותיים ואוביקטיבים בלבד ולא על חוות דעת סוביקטיביות.

נבדיל בין שלוש קבוצות עיקריות:

  • אסטרטגיות הההחלפה (Rotation) – אסטרטגיות מרוכזות ותנודתיות המתאימות למשקיעים שמוכנים לקחת סיכון רב יותר בתמורה להחזר פוטנציאלי גבוה יותר. אסטרטגיות אלה יכולות גם לספק תובנות בעלות ערך להערכת סביבת השוק.
  • אסטרטגיות תבנית המסחר – נועדו למדידת תיאבון הסיכון בשוק והן קונות תעודת סל אחת בכל פעם. אלו הן אסטרטגיות אגרסיביות בהרבה מהאסטרטגיות של החלפת תעודות. גם אם לא משקיעים באסטרטגיות אלו ניתן להיעזר בהן להערכת סביבת השוק.
  • אסטרטגיות המגמה משולשת – אסטרטגיות פשוטות ויעילות המשלבות מניות ואגרות חוב בפרופורציות שונות על סמך המגמות לאורך תקופות שונות. אסטרטגיות המגמה המשולשת הן בחירה טובה עבור משקיעים שרוצים פשטות ומשוואת תגמול סיכון מוצקה.

אסטרטגיות ההחלפה

אסטרטגיות ההחלפה מודדות מגמה ותנופה לאורך הטווח הבינוני כדי לבחור את תעודות הסל החזקות בקבוצה ספציפית.

בקבוצה זו נעקוב אחר שלוש אסטרטגיות:

Asset Class Rotation: אסטרטגיה המחליפה בין סוגי נכסים שונים ורוכשת שלוש תעודות סל מתוך תשע. הבחירה בסוף החודש מתבצעת על פי יחס סיכון תגמול הגבוה ביותר כל עוד תעודת הסל במגמת עליה.

תעודות הסל הן:

  • SPDR S&P 500 (SPY) for big stocks in the U.S.
  • iShares Russell 2000 Index Fund (IWM) for small U.S. stocks
  • iShares MSCI EAFE (EFA) for international stocks in developed markets
  • iShares MSCI Emerging Markets (EEM) for international stocks in emerging markets.
  • PowerShares DB Commodities (DBC) for a basket of commodities
  • SPDR Gold Trust (GLD) for gold
  • Vanguard MSCI U.S. REIT (VNQ) for REITs
  • iShares Barclays Long-Term Treasury (TLT) for long-term Treasury bonds
  • Barclays Low Duration Treasury (SHY) for short-term Treasury bonds

תעודת סל שתירכש צריכה להיות במגמת עלייה, כלומר מחיר השוק הנוכחי הוא מעל הממוצע הנע של 10 חודשים. אם אף תעודת סל אינה במגמה, האסטרטגיה בוחרת בנכס הבטוח ביותר בקבוצה, שהוא SHY.

מבין תעודות הסל שנמצאות במגמת עלייה, המערכת קונה את 3 הראשונות בעלי דירוג יחס סיכון תגמול הגבוה ביותר. דירוג זה מחושב באמצעות תשואות ותנודתיות בתקופות של 3 ו 6 חודשים.

התיק מאוזן מחדש מדי חודש, ומדד הבנצ’מרק הוא (60-40 Benchmark All-World (BNCH, שהוא תיק של מניות ואג”ח גלובליות המחזיקות 60% במניות ו 40% באג”ח.

התרשימים שלהלן מראים את הביצועים ההיסטוריים של אסטרטגיית ACR מינואר 2007.

כל התרשימים נערכו באמצעות ETFreplay.com.

SR- Sector Rotation: אסטרטגיה הדומה לאסטרטגית ה ACR רק שפה במקום נכסים שונים מחליפים בין סקטורים שונים. כללי ההחלפה זהים לכללים ב ACR. בחירת 5 תעודות מתוך 25.

תעודות הסל הן:

  • (First Trust Dow Jones Internet Index (FDN
  • (iShares Nasdaq Biotechnology ETF (IBB
  • (iShares U.S. Oil Equipment & Services (IEZ
  • (iShares North American Tech-Software (IGV
  • (iShares U.S. Pharmaceuticals ETF (IHE
  • (iShares U.S. Healthcare Providers (IHF
  • (iShares U.S. Medical Devices ETF (IHI
  • (iShares U.S. Aerospace & Defense (ITA
  • (iShares U.S. Home Construction ETF (ITB
  • (iShares US Industrials ETF (IYJ
  • (iShares Transportation Average ETF (IYT
  • (iShares US Technology ETF (IYW
  • (iShares US Telecommunications ETF (IYZ
  • (SPDR S&P Bank ETF (KBE
  • (SPDR S&P Capital Markets ETF (KCE
  • (SPDR S&P Insurance ETF (KIE
  • Invesco Dynamic Food & Beverage ETF (PBJ
  • (Invesco Dynamic Media ETF (PBS
  • (VanEck Vectors Semiconductor ETF (SMH
  • (Vanguard REIT ETF (VNQ
  • (Materials Select Sector SPDR Fund (XLB
  • (Consumer Staples Select Sector SPDR (XLP
  • (Utilities Select Sector SPDR Fund (XLU
  • (SPDR Series Trust S&P Oil & Gas Exploration (XOP
  • (SPDR Series Trust S&P Retail ETF (XRT

אסטרטגיית SR משקיעה רק במניות, ולכן נשתמש ב- (SPDR) S&P 500 (SPY) כבנצ’מרק. לגבי האסטרטגיות האחרות, מכיוון שהן מתחלפות בין מניות ואג”ח, נשתמש ב- BNCH (מניות ואג”ח עולמיות) כמדד.

GR- Global Rotation: אסטרטגיה המשווה את SPDR) S&P 500) לעומת הבנצ’מרק העולמי (BNCH). יחס SPY על פני BNCH. אם הממוצע הנע 100 ימים של יחס זה בעליה, SPY בביצועים טובים יותר מהבנצ’מרק, ואם הממצוע 100 יורד ה SPY בביצועים פחות טובים.

כאשר מדד S&P 500 עולה על הביצועים של הבאנץ (BNCH), האסטרטגיה מקצה לשלושת תעודות הסל המובילות עם החוזק היחסי הגבוה ביותר בתיק הסקטורים SR. מצד שני, אם ה- S&P 500 אינו מניב ביצועים טובים יותר מביצוע הבנצ’מרק, אז האסטרטגיה משקיעה בשלושת תעודות הסל המובילות עם החוזק היחסי הגבוה ביותר בתיק ACR.

כאשר ה- S&P 500 עולה על ביצועי הבנצ’מרק העולמי, אנו רוצים להתמקד ברכישת הענפים החזקים בשוק המניות בארה”ב. עם זאת, אם ה- S&P 500 אינו מציג ביצועים טובים יותר, אנו רוצים להתמקד בסוגי הנכסים החזקים בקנה מידה עולמי.

שלא כמו ב ACR וב SR, ב GR אין סינונים במקרה של היפוך במגמה. התיק תמיד מושקע לונג בשלוש תעודות הסל הראשונות, לא משנה אם הם נמצאים מעל לממוצע נע של 200 יום או מתחת להם. מכיוון שהאסטרטגיה בוחרת בין מגוון רחב של מגזרים וסוגי נכסים, הגמישות היא זו שמספקת הגנה מסויימת.

אסטרטגיות תבנית המסחר

אסטרטגיות תבניות המסחר קוראות את האיתותים השונים בשוק כדי למקם את התיק במצב סיכון גבוה או סיכון נמוך. האסטרטגיות מחזיקות בתעודת סל אחת בלבד באותה תקופה, כך שהן יכולות לנצח בגדול כאשר הן מנצחות, אך הן גם יכולות לעשות ביצועים פחות טובים כאשר הן מבצעות הימור שגוי.

CMM- Credit Market Model: מודל המעריך את תיאבון הסיכון בשוק המניות על ידי צפייה במגמות בשווקי החוב. כאשר שוק המניות נופל ומרווחי האשראי נשארים יציבים, מדובר פעמים רבות בירידה לטווח קצר ובסופו של דבר הזדמנות קנייה. מצד שני, אם מרווחי האשראי הולכים וגדלים ככל ששוק המניות נופל, הדבר יכול לאותת על כך שהמצב חמור ומדאיג בהרבה.

נתחיל ביצירת יחס המודד את הביצועים היחסיים של אגחי”ם קונצרניים בארה”ב מול הביצועים של אג”ח ממשלת ארה”ב. נבחר בשני ה ETF:

(iShares iBoxx $ High Yield Corportae Bonds ETF (HYG

(iShares 7-10 years Treasury Bond ETF (IEF

כאשר יחס זה עולה זה אומר שאג”ח בעלות תשואות גבוהות מנצחות את האג”ח של האוצר, כך שתאבון הסיכון הולך וגדל ומרווחי האשראי יורדים. כשהתיאבון לסיכון עולה בשוקי האג”ח זה בדרך כלל טוב גם למניות, ולהפך.

כאשר היחס הוא מעל הממוצע הנע של 100 יום, כלומר מרווחי האשראי יורדים ותאבון הסיכון עולה בשווקי האשראי, האסטרטגיה משקיעה ב- (SPDR S&P 500 (SPY. לעומת זאת, כאשר היחס הוא מתחת לממוצע הנע 100, האסטרטגיה הולכת לחוף מבטחים, וקונה (Shares 20+ Treasury Bond ETF (TLT.

מודל מגמות בענף המוליכים למחצה – Semiconductor Trend Model – STM – מודל הלוקח את תחום המוליכים למחצה כאינדיקטור מוביל מרכזי לכלכלה ולשוק המניות.

מוליכים למחצה ממלאים תפקיד מרכזי בכלכלה העולמית בימינו, והביקוש למוליכים למחצה מסוגים שונים יכול לומר הרבה על סיכויי המשק ושוק המניות.

באותו אופן בו מגזר התחבורה נחשב לאינדיקטור מרכזי לכלכלה במאה ה -19, מוליכים למחצה הם כיום ברומטר קריטי לפעילות כלכלית עולמית.

נחשב את יחס המוליכים למחצה (SMH) ל- (S&P 500 (SPY . כאשר הממוצע הנע של 50 יום נמצא מעל הממוצע הנע של 200 יום, אנו יכולים לומר שהיחס נמצא במגמת עלייה, ולהיפך.

כאשר היחס במגמת עליה, נשקיע ב- (Invesco QQQ ETF (QQQ. לחלופין, כאשר הממוצע הנע של 50 הימים נמצא מתחת לממוצע הנע של 200 יום, האסטרטגיה הולכת לחוף מבטחים על ידי השקעה ב- iShares 20+ שנה ( ETF (TLT.

הרעיון המרכזי שמאחורי האסטרטגיה הוא די פשוט: כאשר מוליכים למחצה מביאים ביצועים טובים התיק מוקצה למניות עם רמות סיכון גבוהות מהממוצע, וכאשר מוליכים למחצה מביאים ביצועים פחות טובים התיק עובר לאזור בטוח באג”ח ארוכות טווח.

מודל מגמת הצריכה – CTM – Consumer Trend Model , המודל מקצה בין מניות או אגרות חוב על סמך הביצועים היחסיים של חברות המייצרות מוצרי מותרות לעומת מניות של חברות המייצרות מוצרי צריכה בסיסים.

מוצרים ושירותי מותרות נחשבים לא חיוניים, אך מבוקשים כאשר לצרכנים יש מספיק כסף לשלם עבורם. זה כולל מסעדות, ביגוד, בידור ומכוניות, בין היתר.

לעומת זאת, תחום המוצרים הבסיסיים מתמקד ברובו במוצרים חיוניים, כגון מזון, משקאות, טבק ומוצרים ביתיים. מרבית האנשים אינם מסוגלים או לא מוכנים להפחית את ההוצאות על מוצרי הבסיס, גם בתנאים כלכליים קשים.

במילים פשוטות, מגזר מוצרי המותרות הוא מחזורי הרבה יותר ותלוי בפעילות הכלכלית, בעוד שמגזר מוצרי הצריכה הבסיסיים הוא יותר הגנתי ויציב.

כאשר התיאבון לסיכון עולה והמשקיעים מצפים שהמשק יישאר חזק, רוב הסיכויים שמגזר מוצרי המותרות ירוויח יותר מאשר ענף מוצרי הצריכה הבסיסיים. לעומת זאת, כאשר המשקיעים נעשים פסימיים ותאבון הסיכון הולך ויורד, השווקים נוטים לעבור למניות מוצרי הצריכה הבסיסיים.

על מנת למדוד את הביצועים היחסיים של מגזר המותרות (RCD) לעומת מצרך הצריכה הבסיסית (RHS), אנו יכולים לבנות יחס תשואה יחסי, בין שני תעודות הסל העוקבות אחר המגזר.

כאשר יחס זה עולה, פירוש הדבר כי מניות מוצרי המותרות עולות על ביצועי מניות המוצרים הבסיסיים, ולכן תיאבון הסיכון הולך וגובר. לעומת זאת, כאשר היחס יורד, המשמעות היא שכסף מתרחק מהמניות המסוכנות ועובר לאלטרנטיבות בטוחות יותר במרחב הצרכני.

כאשר היחס הוא מעל הממוצע הנע של 100 יום, כלומר התיאבון לסיכון עולה, האסטרטגיה מושקעת ב- (SPDR) S&P 500 (SPY). לעומת זאת, כאשר היחס הוא מתחת לממוצע הנע של 100 יום, האסטרטגיה קונה (iFares 20+ ETF (TLT .

אסטרטגיית המגמה המשולשת
אסטרטגיה SPY משולשת – אסטרטגיה זו משלבת SPY ו- IEF בהתבסס על מיקום SPY בהשוואה לממוצעים נעים שונים. התיק מעניק משקל של 50% לממוצע נע של 50 יום, משקל של 25% לממוצע נע של 75 יום ומשקל של 25% לממוצע נע של 100 יום.

כאשר SPY הוא מעל הממוצע הנע הנתח בתיק מוקצה ל- SPY, וכש- SPY הוא מתחת לממוצע הנע אותו חלק מהתיק מוקצה ל- IEF.

אסטרטגיית QQQ משולשת
אסטרטגיית QQQ המשולשת משלבת QQQ ו- TLT, כך שאסטרטגיה זו מהווה גרסה מהירה ואגרסיבית יותר של אסטרטגיית SPY משולשת. אסטרטגיה זו מעניקה משקל של 25% לממוצע נע של 25 יום, משקל של 50% לממוצע נע של 50 יום, ו -25% משקל לממוצע נע של 100 יום.

פוסטים אחרונים

סקירה

השיעור שלמדתי מהשוק ב 2023

השיעור שלמדתי מהשוק סיכום מחצית שנה 2023 תזת המאקרו לשנת 2023 הייתה שמניות הצמיחה צפויים לביצועים גבוהים יותר בשל הערכות שווי אטרקטיביות במיוחד בסוף השנה

לכתבה המלאה »