עדכון בעקבות פרסום ה CPI

מספרי האינפלציה במדד המחירים לצרכן אתמול – 14 בפברואר – היו מעט מעל הצפי – 6.4% מול תחזית 6.2%, אך מגמת האינפלציה נותרה בעינה.

חשוב לציין, דיור הוא המניע העיקרי לאינפלציה בסטטיסטיקה הרשמית, וזאת משום שהמדד משתמש בנתונים בפיגור כדי למדוד את אינפלציית הדיור. אם נסתכל על מחירי הדיור בזמן אמת, המגמה הרבה יותר מתונה.

נתוני האינפלציה העדכניים לא יאפשרו לפד לשנות את מסלול המדיניות המוניטרית שלו. עם זאת, הנתונים עדיין תומכים בתזה שהאינפלציה, והמדיניות המוניטרית בעקבותיה, נמצאים בדרך לנורמליזציה.

אינפלציה מונעת על ידי נתוני שכירות בפיגור

בשל עליית מחירי הסחורות בינואר, הירידה באינפלציה לא הייתה מרשימה בהשוואה לחודשים קודמים, ומספרי המדד היו מעט גבוהים מהציפיות. אף על פי כן, הנתונים מראים כי האינפלציה הגיעה לשיא ביוני אשתקד והיא בירידה עקבית מאז.

נתוני האינפלציה לפברואר ומרץ 2023 יושוו מול מספרים גבוהים יחסית בפברואר ומרץ 2022 עקב הפלישה לאוקראינה בשנה שעברה. זה הולך להקל יחסית על ההשוואות בחודשים הבאים.

 לדוח המלא.

כאשר אנו מנתחים את מדד ה-  Core CPI – מדד המחירים ללא מחירי אנרגיה ומזון – רואים שלשכר הדירה יש השפעה עצומה על המספרים המדווחים.

שכר הדירה מהווה כ-40% ממדד הליבה, והסטטיסטיקה הרשמית עדיין מדווחת על עליה של כמעט 9% במחירי השכירות. 

מצד שני, שאר 60% מהליבה של מדד המחירים לצרכן מניבים ביצועים טובים בהרבה. האינפלציה ב-60% מהמדד הזה עולה בסביבות 1.5% בחישוב שנתי, וזה אפילו מתחת ליעד ה-2% של הפד.

התרשים מבית Bespoke מראה את ההבדל הזה בצורה ברורה.

סטטיסטיקות מחירי השכירות משלבות נתונים של 12 עד 18 חודשים אחורה. אם נסתכל על נתונים נוכחיים, ישנה ירידה משמעותית במחירים במהלך החודשים האחרונים.

הנתונים בזמן אמת מ-Zillow ומחירי השכירות של הדיירים החדשים מראים על ירידה מול הנתונים בפיגור בסטטיסטיקה של מדד המחירים לצרכן. מגמה זו תבוא לידי ביטוי במדד הרשמי מתישהו בחודשים הקרובים.

אפשר לראות את התרומה של מחירי השכירות לאינפלציית מדד המחירים לצרכן בתרשים הבא. הפסים הירוקים מייצגים את מחירי השכירות כפי שמשתקפים בסטטיסטיקה הרשמית, ונתונים אלה הם כעת שליליים בזמן אמת.

פאוול הדגיש את החשיבות של מחירי השירותים ללא הדיור כתחום מיקוד מרכזי של הפד. אנו רואים כמה שיפורים גם בתחום זה, כאשר שירותי הליבה לשעבר ללא דיור עולה ב-0.285% בחודש בינואר, ירידה מ-0.37% בדצמבר.

התרשים הבא מציג את המגזרים השונים ותרומתם לאינפלציה: מוצרי ליבה, דיור ושירותים.

לסיכום:

  1. מחירי הסחורות עלו בינואר, אבל זה נובע מעונתיות ופתיחת סין מחדש.
  2. מחירי הדיור כפי שמשתקפים בסטטיסטיקת המדד נשארו גבוהים, אבל נתוני זמן אמת במגמת ירידה. 
  3. שירותים ללא דיור הם תחום המיקוד המרכזי עבור הפד, מכיוון שאלו הם מרכיבי אינפלציה דביקים במיוחד. האינפלציה לא הייתה גרועה כפי שחששו בתחום זה במהלך ינואר.

בסופו של דבר המספר הכללי של המדד לא היה מזהיר, אבל  קיימות עדויות לנורמליזציה הדרגתית הן באינפלציה והן במדיניות המוניטרית ב-2023.

ההשלכות על השוק

מניות הצמיחה עם ביצועים טובים למרות מספרי האינפלציה הגבוהים מעט מהצפוי. ניתן להסביר זאת ולו רק משום שמניות הטכנולוגיה נסחרות לפי הערכות שווי הזולות ביותר מזה זמן רב.

לפי BofA, מנהלי קרנות נמצאים בתת חשיפה למניות, במיוחד מניות טכנולוגיות, בחיפושם אחר מפלט בנכסים בטוחים בשל אי הודאות בסביבת המאקרו.

סנטימנט השוק תמיד עוקב אחר המחיר, כך שאנו הולכים לראות סנטימנט שורי יותר בקרב המשקיעים אם השווקים ימשיכו לעלות בטווח הקצר. 

מספרי המשרות החזקים בינואר יצרו כמה חששות לגבי התחממות יתר של הכלכלה בשבוע הראשון של פברואר.

שוק האג”ח מתמחר מדיניות מוניטרית הדוקה יותר מאז שפורסם מספר המשרות, אבל אנחנו לא רואים שינוי קיצוני בתנאי השוק של מניות הצמיחה. למעשה, ה- Nasdaq 100 (QQQ) מחזיק מעמד מעל אזור התמיכה הראשון המודגש ב-$300. אם כי דברים יכולים להשתנות באופן פתאומי בשוק הזה.

במהלך החודשים הבאים, אני מודאג הרבה יותר מסיכון המיתון מאשר הסיכון שהאינפלציה תברח שוב. שני הסיכונים – אינפלציה ומיתון – קשורים קשר הדוק, מכיוון שירידה באינפלציה משפרת את השכר הריאלי וגם מאפשרת לפד להיות מאוזן יותר במדיניות שלהם. ככל שההתקדמות באינפלציה מהירה יותר, כך ההשפעה השלילית על הפעילות הכלכלית קטנה יותר.

הנעלם הגדול העיקרי באופק הוא הפתיחה המחודשת של סין, קשה מאוד לכמת איזו השפעה תהיה לכך על האינפלציה ועל הפעילות הכלכלית. אחרי הכל סין היא הכלכלה השנייה בגודלה בעולם.

במהלך השנים האחרונות למדנו כי השוק הוא בלתי צפוי, והכל יכול לקרות. אפילו ראינו כמה נקודות אור בפעילות הכלכלית של החברות בדוחות האחרונים, כך שאיננו יכולים לשלול סביבה חיובית שבה האינפלציה מואטת מבלי לפגוע יותר מדי בפעילות הכלכלית.

אבל זה בהחלט לא תרחיש הבסיס. האטה נוספת בפעילות הכלכלית ב-2023, ומיתון הוא התרחיש הסביר יותר.

המתיחות הגיאופוליטית עם רוסיה וסין מדאיגה במיוחד, ואני לא יכול לדמיין את ה-VIX במקרה שהגופים הבלתי מזוהים שהופלו בשמי ארה”ב הם לא גופי ביון סיניים אלא פלישת חייזרים.

אי הוודאות ברמת המאקרו תמשיך להזין את התנודתיות ב-2023, אבל ירידה באינפלציה – גם אם נצטרך לעבור מיתון – אמורה לספק רוח גבית חזקה למניות הצמיחה במהלך 12 החודשים הקרובים, ואף יותר מזה במהלך 3 השנים הבאות.

 

 

 

גילוי נאות: אינני יועץ השקעות. כתבתי את המאמר הזה בעצמי, הוא מביע את דעותיי שלי ואין בו בגדר המלצה לבצע פעולה בנייר ערך. אינני מקבל שום תמורה ואין לי קשר עסקי עם חברה אשר מניה מוזכרת במאמר זה. השקעות בניירות ערך כרוכה בסיכון. אחריות על כספכם היא שלכם בלבד.

פוסטים אחרונים

סקירה

השיעור שלמדתי מהשוק ב 2023

השיעור שלמדתי מהשוק סיכום מחצית שנה 2023 תזת המאקרו לשנת 2023 הייתה שמניות הצמיחה צפויים לביצועים גבוהים יותר בשל הערכות שווי אטרקטיביות במיוחד בסוף השנה

לכתבה המלאה »